POSy czyli materiały wspomagające sprzedaż możemy znaleźć wszędzie. Gdy tylko zbliżamy się do punktów sprzedaży ich ilość znacząco wzrasta. Mają nas przekonać do zakupu produktu w ostanim momencie procesu zakupowego.
Czy POSy działają?
Czy to działa? Wydawałoby się, że większość z nas ignoruje treści reklamowe. Dlaczego więc, gdy stoimy przed półką z produktami wybieramy ten jeden konkretny?
Reklama w mediach poza funkcją informacyjną pełni też funkcję perswazyjną, jej zadaniem jest przeniknąć do naszej podświadomości a stamtąd już prosta droga do uruchomienia procesów w naszej psychice będących efektem manipulacji.
Dlatego właśnie wybierzemy ten produkt, który podświadomie skojarzył nam się z przyjemnym obrazem pokazanym w reklamie. Działanie podprogowe reklam sprawia również, że wybieramy produkty, które wydają nam się znane i dlatego w naszym przekonaniu są lepsze od innych. Tymczasem są znane, ale tylko z reklamy, a to nie oznacza jeszcze, że mają wyższą jakość.
Niemniej jednak jak pokazują badania 2/3 konsumentów podejmuje finalną decyzję w miejscu zakupu i najczęściej jest to decyzja podjęta pod wpływem impulsu. To znaczy, że POSy mają ogromny wpływ na sprzedaż, bo to właśnie one dają ten impuls. Ich celem jest rozwianie wątpliwości poprzez aktywowanie zapamiętanego skojarzenia związanego z danym produktem lub marką.
Materiały POS powinny być uzupełnieniem kampanii reklamowej i jej wsparciem. Po jej zakończeniu nie należy z nich rezygnować bowiem doskonale pełnią swoją funkcję informacyjną. Wzmacniają wizerunek marki co automatycznie przyczynia się do dalszego rozwoju sukcesu sprzedażowego. O tym jakiego rodzaju POSy mamy do dyspozycji obszerniej pisaliśmy w artykule Rodzaje materiałów POS.
Wady i zalety materiałów wspierających sprzedaż?
Niewątpliwie do zalet POSów trzeba zaliczyć:
– niskie koszty produkcji,
– możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców i to w najlepszym momencie – tuż przed decyzją o zakupie,
– praktycznie nieograniczoną możliwość kreacji,
– możliwość ciągłego wzmacniania rozpoznawalnosci marki na rynku.
Wadą będzie natomiast spore nagromadzenie materiałów POS w przestrzeni handlowej, dzięki czemu konsumenci mogą mieć do czynienia z szumem komunikacyjnym.
Jak dobrze zaprojektować materiały Point of sale?
Potencjał w POSach jest wielki, ale żeby go w pełni wykorzystać, trzeba je zaprojektować w sposób bardzo przemyślany. O materiałach, jakich można użyć do ich produkcji, pisaliśmy w artykule ,,Z jakich materiałów powstają produkty POS?’’. POSy powinny wzbudzać ciekawość i być zaskakujące, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę, jaka grupa docelowa będzie ich odbiorcą.
Projektując kampanię trzeba zadbać o spójność przekazu, materiały muszą nawiązywać do ogólnej koncepcji identyfikacji wizualnej firmy. Ważne, by użyć tych samych motywów, kolorów czy czcionek. Zbyt duże odejście od koncepcji nie wzbudzi zaufania.
Kolejnym ważnym aspektem jest widoczność. Konsument skupia wzrok na materiałach reklamowych maksymalnie przez 5 sekund, dlatego muszą przyciągać uwagę. Intensywne kolory, jednoznaczne ikonki, intrygujące grafiki czy rysunki będą dobrym pomysłem.
Ostatnia cecha dobrze przygotowanych materiałów Point of sale to czytelność. Trzeba mieć świadomość gdzie będą zastosowane, w jakim miejscu i jak dużą powierzchnię zajmą. Czy mają wzbudzać emocje, czy pełnić tylko rolę użytkową.
Jeśli szukasz świetnej jakości standy reklamowe lub oryginalnych materiałów reklamowych, które przyciągną uwagę klienta, pomożemy Ci je przygotować. Od wielu lat współpracujemy z firmami reprezentującymi różne branże, a nasi specjaliści realizują najbardziej wymagające projekty. Skontaktuj się z nami już dziś.