Stand z plexi i lustra cięty laserowo dla marki ArtDeco

Materiały POS

Czym są materiały POS? Rodzaje i zalety

Materiały POS (skrót od angielskiego Point of Sale) należą do jednych z najpopularniejszych nośników reklamy typu BTL (ang. Below The Line), czyli takich, które są wykorzystywane poza środkami masowego przekazu. Materiały POS w branży oznaczane są również skrótem POSM (ang. Point Of Sale Marketing), a np. w USA skrótem POP (ang. Point Of Purchase). POS to wszelkiego rodzaju materiały i meble reklamowe, które stosowane są w miejscu sprzedaży danego produktu lub usługi i bardzo często mają bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe klientów. Użycie materiałów POS ma za zadanie wyróżnienie danego produktu lub marki i przyciągnięcie uwagi konsumentów.

Rodzaje materiałów POS

Podstawowy podział produktów reklamowych tego typu opiera się na materiale, z którego są one wykonane. POS podzielić na możemy na twarde oraz miękkie.

Materiały POS twarde

Do takich materiałów zaliczane są wszelkiego rodzaju artykuły i meble reklamowe wykonane z drewna, metalu czy tworzyw sztucznych, np.:

Materiały POS miękkie

Miękkimi materiałami nazywamy wszystkie mniej trwałe artykuły, które zazwyczaj wykonane są z papieru, tektury czy kartonu. Z najpopularniejszych materiałów reklamowych tego typu, wyróżnić możemy:

  • ulotki,
  • plakaty,
  • broszury i inne.

Podział ze względu na przeznaczenie

Materiały POS podzielić możemy także na podstawie miejsca, gdzie mają być używane, czyli ze względu na na umiejscowienie w przestrzeni handlowej.

Materiały POS przeznaczone na ladę:

  • dyspensery (counter card) – stojaki do ulotek lub katalogów i innych materiałów o charakterze reklamowym. Zazwyczaj wykonane są z przezroczystego tworzywa sztucznego i przybiera postać kieszeni;
  • standy- stojaki ladowe lub makieta;
  • bilonownice – wykonane z tworzywa sztucznego lub szkła podkładki, na którą wydawana jest reszta. Wewnątrz bilonownicy umieszcza się materiały promocyjne.

Materiały POS na sufit:

  • hangery – wiszące materiały (plakat, plansza) z logo firmy bądź reklamą produktu;
  • flagietki – niewielkich rozmiarów flagi, które zawieszone są pod sufitem. Wykorzystywane są wewnątrz lokali, a także na zewnątrz.

Materiały POS na półki:

  • wobbler – materiał reklamowy, który jest wystający i ruchomy dzięki montażowi na elastycznym plastiku bądź sprężynie. Reklama ta wykonywana jest zazwyczaj z tworzywa sztucznego, a dzięki niewielkiej wadze, mocowana do półki jest przy użyciu taśmy samoprzylepnej;
  • shelf stopery – materiały mocowane na półkach prostopadle do towaru, aby były one widoczny z dużej odległości;
  • linery – umieszczone na półkach mebli reklamowych listwy, na których znajdują się informacje dotyczące produktów;
  • toppery – bardzo dobrze widoczne z oddali nośniki reklamy, które pełnią rolę zwieńczenia mebli reklamowych i mają za zadanie zwrócić uwagę konsumentów na produkty, które się nich znajdują.

Materiały POS na podłogę:

  • display – stojaki, regały lub inne meble reklamowe, które służą do prezentacji produktów lub materiałów reklamowych. Wykonywane są z różnego rodzaju materiałów i mogą przybierać wiele postaci;
  • roll-up – zwinięty w kasetę materiał reklamowy, który można w łatwy sposób rozwinąć. Reklamy tego typu charakteryzują się dużą powierzchnią po rozłożeniu;
  • potykacze (tablice stojące, koziołki) – stojaki składające się z dwóch płyt, które są ze sobą połączone górą krawędzią. Występują w postaci ram, w których można umieścić np. plakaty, bądź w postaci tablicy kredowej;
  • kosze zasypowe – są to pojemniki zawierające nadruki, w których umieszcza się większą ilość luźnych artykułów. Zazwyczaj są one wykonane ze sztywnej tektury falistej;
  • naklejki podłogowe – wykonane z odpornej folii antypoślizgowej naklejki, stosowane najczęściej w okolicach wejścia do lokalu;
  • infokioski – interaktywne POSM, które spełniają funkcję informacyjną. Składają się z komputera i ekranu dotykowego, mogą służyć np. do ustalenia, w której części sklepu znajduje się dany produkt lub do zamówienia posiłku w restauracji.

Materiały reklamowe POSM:

  • naklejki na meble reklamowe;
  • ulotki – jedno lub dwustronne druki lub rozkładane broszurki;
  • katalogi – materiały POS w formie wielostronicowej książeczki;
  • plakaty – grupa materiałów w różnym formacie, które pełnią funkcje informacyjne oraz marketingowe; Umieszczane są na ścianach, w antyramach, w potykaczach czy na tablicach informacyjnych;
  • tombstony – bryły wykonane z tworzywa sztucznego z umieszczoną w ich wnętrzu reklamą;
  • lightboxy – reklamy podświetlane.

POS materiały – zalety i wady

Używanie materiałów POS niesie ze sobą wiele zalet, takich jak mnogość rozwiązań czy możliwość dopasowania ich rodzaju do naszego budżetu. Użycie takich materiałów z pewnością przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności marki. Ponad 70% decyzji zakupowych zostaje podejmowanych w miejscu sprzedaży – odpowiedni dobór mebli reklamowych i innych materiałów może pozytywnie wpłynąć na nasze wyniki sprzedaży. Dla przykładu, ekspozytory reklamowe wykonane w stylu drewnopodobnym mogą sprawić, że zauważymy wzrost sprzedaży naszych produktów pochodzenia naturalnego, które w nich umieścimy.

Oczywiście, materiały POS mają także swoje minusy. Przede wszystkim jest to mała wytrzymałość, ze względu na wykorzystanie materiałów, takich jak papier, tektura czy szkło w produkcji wielu z nich. Oprócz tego nieumiejętne ich zastosowanie lub użycie w nadmiarze może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Tags: No tags