Czym są materiały POS? Rodzaje i zalety
Laikowi zwrot produkty POS mówi niewiele. Czym zatem są materiały POS i dlaczego mają tak duże znaczenie w marketingu, dowiesz się z naszego artykułu.
Materiały POS (skrót od angielskiego Point of Sale) to stosunkowo nowa forma reklamy należąca do jednych z najpopularniejszych nośników reklamy typu BTL (ang. Below The Line), czyli takich, które są wykorzystywane poza środkami masowego przekazu. Materiały POS w branży oznaczane są również skrótem POSM (ang. Point Of Sale Marketing), a np. w USA skrótem POP (ang. Point Of Purchase). POS to wszelkiego rodzaju materiały i meble reklamowe, które stosowane są w miejscu dokonywania zakupów danego produktu lub usługi i bardzo często mają bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe klientów, wywołanych pod wpływem impulsu. Użycie materiałów POS ma ogromne znaczenie przy wyróżnieniu danego produktu lub marki i przyciągnięcie uwagi konsumentów na niewielkiej przestrzeni, co ma znaczenie przy zwiększaniu sprzedaży produktów. Ciekawostką niech będzie fakt, iż takie formy wspierające sprzedaż znane są od czasów starożytnych.
Rodzaje materiałów POS
Podstawowy podział produktów reklamowych tego typu opiera się na materiale, z którego są one wykonane. POS podzielić na możemy na twarde oraz miękkie.
Materiały POS twarde
Do takich materiałów POS zaliczane są wszelkiego rodzaju artykuły i meble reklamowe wykonane z drewna, metalu czy tworzyw sztucznych, np.:
- meble reklamowe – regały i półki,
- standy,
- kasetony,
- dyspensery i displaye,
- bilonownice,
- kosze i inne.
Materiały POS miękkie
Miękkimi materiałami nazywamy wszystkie mniej trwałe artykuły, które zazwyczaj wykonane są z papieru, tektury czy kartonu. Najpopularniejsze przykłady materiałów reklamowych tego typu to:
- różnego rodzaju ulotki,
- plakaty,
- broszury i inne.
Podział ze względu na przeznaczenie
Do kryteriów podziału materiałów POS należy również ich podział na przeznaczenie. Materiały POS podzielić możemy na podstawie miejsca, gdzie mają być używane, czyli ze względu na na umiejscowienie w przestrzeni handlowej.
POS materiały przeznaczone na ladę:
- dyspensery (counter card) – stojaki do ulotek lub katalogów i innych materiałów o charakterze reklamowym. Zazwyczaj wykonane są z przezroczystego tworzywa sztucznego i przybiera postać kieszeni;
- standy- stojaki ladowe lub makieta;
- bilonownice – wykonane z tworzywa sztucznego lub szkła podkładki, na którą wydawana jest reszta. Wewnątrz bilonownicy umieszcza się materiały promocyjne.
Materiały POS na sufit:
- hangery – wiszące materiały (plakat, plansza) z logo firmy bądź reklamą produktu;
- flagietki – niewielkich rozmiarów flagi, które zawieszone są pod sufitem. Wykorzystywane są wewnątrz lokali, a także na zewnątrz.
Materiały POS na półki:
- wobbler – materiał reklamowy, który jest wystający i ruchomy dzięki montażowi na elastycznym plastiku bądź sprężynie. Reklama ta wykonywana jest zazwyczaj z tworzywa sztucznego, a dzięki niewielkiej wadze, mocowana do półki jest przy użyciu taśmy samoprzylepnej;
- shelf stopery – produkty mocowane na półkach prostopadle do towaru, aby były one widoczny z dużej odległości;
- linery – umieszczone na półkach mebli reklamowych listwy, na których znajdują się informacje dotyczące produktów;
- toppery – bardzo dobrze widoczne z oddali nośniki reklamy, które pełnią rolę zwieńczenia mebli reklamowych i mają za zadanie zwrócić uwagę konsumentów na produkty, które się nich znajdują.
Materiały POS na podłogę:
- display – stojaki, regały lub inne meble reklamowe, które służą do prezentacji produktów lub materiałów reklamowych. Wykonywane są z różnego rodzaju materiałów i mogą przybierać wiele postaci;
- roll-up – zwinięty w kasetę materiał reklamowy, który można w łatwy sposób rozwinąć. Reklamy tego typu charakteryzują się dużą powierzchnią po rozłożeniu;
- potykacze (tablice stojące, koziołki) – stojaki składające się z dwóch płyt, które są ze sobą połączone górą krawędzią. Występują w postaci ram, w których można umieścić np. plakaty, bądź w postaci tablicy kredowej;
- kosze zasypowe – są to pojemniki zawierające nadruki, w których umieszcza się większą ilość luźnych artykułów. Zazwyczaj są one wykonane ze sztywnej tektury falistej;
- naklejki podłogowe – wykonane z odpornej folii antypoślizgowej naklejki, stosowane najczęściej w okolicach wejścia do lokalu;
- infokioski – interaktywne POSM, które spełniają funkcję informacyjną. Składają się z komputera i ekranu dotykowego, mogą służyć np. do ustalenia, w której części sklepu znajduje się dany produkt lub do zamówienia posiłku w restauracji.
Materiały reklamowe POSM:
- naklejki na meble reklamowe;
- ulotki – jedno lub dwustronne druki lub rozkładane broszurki;
- katalogi – materiały POS w formie wielostronicowej książeczki;
- plakaty – grupa materiałów w różnym formacie, które pełnią funkcje informacyjne oraz marketingowe; Umieszczane są na ścianach, w antyramach, w potykaczach czy na tablicach informacyjnych;
- tombstony – bryły wykonane z tworzywa sztucznego, reklama umieszczona w ich wnętrzu;
- lightboxy – reklamy podświetlane.
POS materiały – zalety i wady
Używanie materiałów POS niesie ze sobą wiele zalet przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży produktów, a także, mnogość rozwiązań, czy możliwość dopasowania ich rodzaju do naszego budżetu. Ta forma promocji przyciąga uwagę klienta detalicznego zarówno w sklepach wielkopowierzchniowych jak i w przypadku działalności na małej przestrzeni. Użycie takich materiałów z pewnością przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności i podkreśleniu charakteru marki. Ponad 70% decyzji zakupowych zostaje podejmowanych w miejscu sprzedaży – odpowiedni dobór mebli reklamowych i innych materiałów może pozytywnie wpłynąć na nasze wyniki sprzedaży, obojętnie czy chodzi o konkretny produkt, czy część kampanii. Dla przykładu ekspozytory reklamowe wykonane w stylu drewnopodobnym mogą sprawić, że zauważymy wzrost sprzedaży naszych produktów pochodzenia naturalnego, które w nich umieścimy.
Oczywiście, materiały POS mają także swoje minusy. Przede wszystkim jest to mała wytrzymałość, ze względu na wykorzystanie materiałów, takich jak papier, tektura czy szkło w produkcji wielu z nich. Oprócz tego nieumiejętne ich zastosowanie lub użycie w nadmiarze może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.