POSy i święta to idealne połączenie!
Okres przedświąteczny to najlepszy czas dla handlowców. Konsumenci, nigdy tak chętnie nie dokonują zakupów, jak właśnie wtedy. To wystarczający powód, by wykorzystać, wszelkie dostępne narzędzia marketingowe wspierające sprzedaż.
Już z początkiem listopada w przestrzeniach handlowych pojawiają się świąteczne POSy, mające budować odpowiednią atmosferę. W pięknie przystrojonych galeriach handlowych, przy dźwiękach ulubionych piosenek świątecznych, (których słuchanie w innym czasie przyprawia większość o mdłości), konsument odpręża się i poddaje zakupowemu szaleństwu.
Najlepszy moment dla kampanii Point of sale!
O tym jak reklama dziala na podświadomość pisałam tutaj. Związane z nią mechanizmy psychologiczne doskonale funkcjonują również przed Świętami. Nic tak przecież, jak świąteczny klimat, nie wzbudza pozytywnych emocji. Tam zaś, gdzie pojawiają się emocje, słabnie element poznawczy. Konsument staje się bardziej podatny na działanie POSów i dokonuje impulsowych zakupów. Badania pokazują, że ponad połowa klientów decyduje się na zakupy ze względu na promocje.
Kiedy zaczynać kampanie z POSami?
Kampanie świąteczne zaczynają się już w listopadzie. Po pierwsze dlatego, że już wtedy konsumenci poszukują inspiracji prezentowych, po drugie znaczna cześć z nich, kupuje prezenty w listopadzie. Niemały wpływ na te decyzje mają dwa szczególne dni wyprzedaży – Black Friday i Cyber Monday. To właśnie one rozpoczynają maraton świątecznych zakupów.
W związku z tym, by dotrzeć do grupy docelowej kampania reklamowa musi się rozpocząć zanim konsumenci zdecydują się na konkretne zakupy, a więc kilka tygodni wcześniej.
Oczywiste jest, że im dłużej trwa kampania reklamowa, tym więcej osób zdąży ją zauważyć. Muszą również zadziałać pewne mechanizmy psychologiczne. Częste pojawianie się reklamy produktu sprawia, że po pewnym czasie staje się on dla nas atrakcyjny i zapamiętujemy go.
Chodzi właśnie o to, by konsumenci zanim pójdą na zakupy zdążyli poznać i polubić reklamowany produkt.
Kiedy projektuje się świąteczne POSy?
Praca nad projektowaniem świątecznych materiałów POS zaczyna się na długo przed świętami. Już latem opracowywany jest wstępny projekt kampanii. Poprawki, zmiany koncepcji pojawiają się nawet w fazie końcowej gdy już zostaje niewiele czasu na produkcję. POSy świąteczne to duże wyzwanie, muszą być wyjątkowe i wbudzać przede wszystkim emocje. Te najbardziej spektakularne jak np. stojaki ekspozycyjne mają skomplikowane konstrukcje i wymagają dużego nakładu pracy przy ich tworzeniu.
Pozostałe, wyposaża się w zaskakujące rozwiązania, świecące ledy, mechanizmy wywołujące ruch czy dzwięk, wszystko co sprawi, że klient zatrzyma się i zainteresuje produktem.
Zdarza się, że sieci handlowe determinują przestrzeń przeznaczoną na POSy, wówczas lepiej sprawdzają się proste projekty, umożliwiające większe zatowarowanie i łatwy dostęp do eksponowanego produktu. Podobną strategię stosuje się przy eksponowaniu produktów stosunkowo niedrogich. Jest to przede wszystkim rozwiązanie budżetowe.